Tuesday, August 9, 2011

Turn Me OFF, část první

OFF.
Jak jen začít? Je 10 hodin ráno, v parku není ani noha, do uší mi hraje 23 od Blonde Redhead a já si říkám, že bych s tím psaním měla ještě chvíli počkat - vzpomínky jsou totiž i přes 16hodinový post-festivalový spánek tak silné, že by se slušelo jim dát aspoň matný dojem objektivity.
A hrome, Low spustili Try to Sleep, tohle teda vůbec nebude jednoduché..

Protože jsou Katowice, kam se kvůli nepřízni vedení města Mysłowice festival před rokem přesunul, jen nějakou tu hodinu a půl busem od hranic, je OFF pro Severomoraváky, jako jsem já, ideální festivalovou destinací, paradoxně bližší než většina zajímavých hudebních akcí v ČR. Přesto byli hned první spolunávštěvníci, kteří se nás zeptali na cestu do areálu, Britové a hned po nich Maďaři. Teda jestli se sem všichni trmáceli takový kus světa, tak to prostě letos musí stát za to.

A taky že stálo.

Hned první koncert, legend undergroundové muziky, Current 93, v čele s renesančním Davidem Tibetem, nasadil laťku proklatě vysoko. Posluchači se poslušně usadili do křesel Centra kultury Katowice, reflektory zhasly a v tu chvíli spustil song od Boney M. "No co to do pekla...," prolétlo mi hlavou, ale to už na podium pod hávem tmy postupně přicházeli členové kapely, včetně potrhlé Baby Dee. A než se ve světle vycházejícího ze zákulisí mihl sám Tibet, proměnili se Boney M v kakofonický hluk a všechno začalo dávat smysl...
V jednotlivých skladbách sice probleskávaly známé verše, ale pokud jste neznali většinu produkce kapely nazpaměť (a to půjde jen těžko, i Tibet před sebou měl rozložený sešit s texty), měli jste mnohdy problém poznat, o jaké písně se jednalo, protože byly často oblečené do jiného hávu, než jaký uslyšíte na deskách. Když ale David v předposlední skladbě začal, "The twisted wings and cluds unfold," věděli jste, že Lucifer už je nad Londýnem a že váš osud bude brzy zpečetěn.
V průběhu koncertu se světla reflektorů postupně rozjasňovala a na plátně neslyšně blikaly roztroušené komety, které se k sobě, zrovna když jste se nedívali, pomalounku přibližovaly, až vytvořily kruh s kříži, jako je na přebalu nové desky. To vše spolu s tlumeným zvukem zavřeného koncertního křídla a nezaměnitelným prorockým hlasem Davida Tibeta tvořilo náladu téměř osudovou. Jen těžko se při klavírní lince u skladby Pomegranate dalo ubránit třasu, všechna mozková zákoutí zůstala obnažena, až do posledního tajemství, které jste si schraňovali v nejtemnější hloubi duše.
Když jste na konci přídavku už podruhé vestoje tleskali, David Tibet o vás věděl všechno. Sbalil si své texty do plátěné tašky, nasadil klobouk a odešel. Bosý a s nehty na nohou namalovanýma na červeno.





Další část reportu už brzy.

7 comments:

  1. noo, zajímavé=)
    chtěla jsem jet, ale už mi nezbyly žádné peníze navíc, takže třeba za rok..
    těším se na další repo!

    ReplyDelete
  2. myslim, ze jsem te zahlidla v davu na low :-)

    ReplyDelete
  3. Jestli jsem zasněně hleděla a ani se nehla, tak to jsem byla já:D

    ReplyDelete
  4. Current 93 som videla na Roadburne v Holandsku, najlepsi koncert celeho festivalu. neskutocne mily chlapik, podpisoval plagaty ako o zivot, podaval si ruky s ludmi a presne. Hole nohy :)

    ReplyDelete
  5. Jej, tys byla na Roadburn? Letos? Fjů.. A pak že na koncerty nechodí!:D
    Co tam bylo zajímavého?

    ReplyDelete
  6. tak v tom pripade si to byla na 100% ty :-D

    ReplyDelete
  7. :D jó, jak jinak!
    http://www.mmsilesia.pl/photo/1116207/Naj%C5%82adniejsze+dziewczyny+na+OFF+Festivalu+2011
    Někdo mě ten první den vyblejsknul, hele.

    ReplyDelete