Wednesday, August 3, 2011

Detektiv Monk je šotek mozkožrout

V mé hudbě vládne pedantský pořádek.

Když jsem před několika lety prozkoumávala v počítači svého tehdejšího přítele hudební knihovnu (tahle činnost patří po zásluze k mým nejoblíbenějším), zjistila jsem, že má všechny interprety přehledně rozdělené do složek podle stylu. Core, elektronika, classic rock, punk. A taky pár dalších, ale to už si dneska nepamatuju, ví bůh, že si nechci pamatovat všechno, co jsme tehdy oba poslouchali.
Hlavní je, že moje srdce zaplesalo, detektiv Monk, který dá čas od času najevo, že přebývá v mé hlavě, zavýsknul a já si usmyslela, že tohle budu muset zavést i u sebe. Plná nadšení jsem tehdy usedla ke svému počítači a jakože teda hrr na věc.
Jenže!
Já pořádek miluju, hrozně ráda na něj koukám a všechny druhy dokonalé čistoty mě fascinují, obzvláště ten typ, který působí na první pohled chaoticky, ale na ten druhý je vidět, že je to promyšlený systém - tzv. ležérní nedbalost, rafinovaná záležitost, chro. Ale na co se dobře kouká, to se hůř dělá. A je neoddiskutovatelný fakt, že přes veškerou lásku k organizaci jsem člověk zoufale chaotický a uklízet prostě neumím, jelikož se mi prostě a jednoduše NECHCE.
Začátek sice proběhl dobře, základní věc celé záležitosti – tedy jakéže to mám vůbec vytvořit podsložky, jsem zvládla. Riot grrl jsem měla hned, Core/emo/noise/bordel taky (téhle složce později vznikla ségra se jménem Dischord, hazzzah!), k tomu Post-rock/umíráky, Punk, Soundtrack, Elektronika, Jazz/soul, Hip-hop, Indietentononcy a útočiště nových věcí, složka Nové. No, to by bylo. Teď už stačilo jen všechna ta alba hezky s rokem vydání umístit do správných domečků.
Ale v tu chvíli ve mně něco cvaklo a detektiv Monk se vytratil v nenávratnu... Očima jsem hypnotizovala těch trilión třista tisíc interpretů, jenže se nic nestalo, viditelně neměli v úmyslu do těch složek naskákat sami.
Kdo to teď bude rozdělovat?
Už to jednou musím dodět, když jsem začala.
Proboha, co mě to vůbec napadlo?
Tohle mi bude trvat věčnost!
Budu muset smazat celou knihovnu!
A už nikdy nebudu moct poslouchat hudbu!
Moje zoufalství by se tehdy dalo stáčet do flašek. Nejprve jsem několikrát utekla a okázale ignorovala fakt, že jsem kdy v životě nějakou hudbu poslouchala, ale postupně, interpret za interpretem, jsem se tím vším probojovala. Stálo mě to týdny života a přinejmenším polovinu veškeré trpělivosti, která mi byla sudičkami do vínku nadělena, ale teď prosím, teď v mé hudbě vládne pedantský pořádek.

A já jsem na něj patřičně pyšná.

"Jak si to jako představuješ, že nemáš ponožky uspořádané podle barev?!"


Kdo má náladu na instantní očistec, nechť si vychutná konverdž. Já je totiž asi miluju.
Converge - Dark Horse

17 comments:

  1. ty jo, tak o toto som sa pokusila iba raz... od kedy pouzivam itunes, serem na to... zaklad je vsetko dobre otagovat :D

    ReplyDelete
  2. Itunes nevěřím, jsem zatvrzelý Winampák:D
    A už vůbec nevěřím systému, který jsem si nevytvořla sama, nenené, to by nešlo. :D
    A ještě že Winamp umí tagovat sám.

    ReplyDelete
  3. Taky jsem Winampák. Jo, nedávno jsem si vytvořil asi milion složek s názvy různých stylů s tím, že si vše roztřídím. Dopadl jsem přesně jako ty - zasekl jsem se, ale na rozdíl od tebe jsem to zatím nedodělal, protože těch složek mám TOLIK!!! Navíc, když jsem tu ''práci'' začal, zjistil jsem, že některá hudba by mohla pasovat do více složek zároveň a někdy se nehodila ani do jedné. To mně otrávilo a já s tím přestal. Někdy to snad dodělám, ale strašně se mi nechce :-)

    ReplyDelete
  4. To je na tom nejhorší, ty věci, co se nikam nehodí.
    Posledně jsem si říkala, že možná vytvořím samostatnou složku pro Current 93 a Nurse with Wound.
    Nakonec jejich split skončil v electro/ambient a Current 93 ve folku, které dostalo novou slash kategorii - neofolk.
    Ale byly to nervy, né že ne.
    A složek mám 14, hehe.

    ReplyDelete
  5. Wow! 14 složek je celkem dost :-)
    Já se právě snažil, aby jich bylo co nejmíň. Proto jsem například sloučil post-rock s post-metalem. Neofolkový věci hážu normálně do folku, kde je třeba klasická Joni Mirchell společně s Death in June a nějakýma indie folkovýma trendařinkama. Nejobsáhlejší složkou je u mě noise rock/shoegaze/dreampop. Tu mám nejradši a proto ji nechci rozdělovat. Ať ji mám pěkně po kopě :-) No a indietroniku a sofistikovanější elektroniku, jako třeba věci z Ninja Tune, F-Comm nebo novější IDM mám ve složce 'Ostatní', ale tohle si asi budu muset roztřídit. Do tohohle se mi chce asi nejmíň ze všeho. No a jako samostatnou kapitolu (nenudíš se už?) mám složku post-hardcore, kam hážu i normální hardcory, hardcore punky a věci třeba z tebou zmiňovanýho labelu Dischord.

    ReplyDelete
  6. Začneš přede mnou zmiňovat Death in June a termíny jako IDM a shoegaze a pak se mě zeptáš na takovou blbost jako "nenudíš se už"?:D
    Můžem se bavit hodiny!
    Já to mám takhle: Nejvícbordel (nové neroztříděné věci), core/emo/noise, post-rock/slow, electro/IDM, folkish/songwriters, Hip-hop/rnb/soul, indie/shoegaze, industrial/stone, j-rock (guilty pleasure:D), misc (samostatné písničky), oldies/classic rock, post-punk/new wave, soundtrack a steampunk/chanson/cabaret..
    :D nenudíš se už?

    ReplyDelete
  7. Týjo, vidím, že jsem narazil na podobnýho blázna jako jsem já sám :-) Ty složky máš rozumně roztříděný. Vidíš, post-punk a hip hop mám taky samostatně. Soundtracky neposlouchám. J-rock... hezký :-) Japonsko pro mě představují jenom Mono a Boris :-) Jinak neznám nic. Japonci budou mít určitě rozsáhlou alternativní scénu, ale mám takový pocit, že to jsou všechno spíš zručné kapely přejímající vlivy ze ''západní kultury'', než aby přinesly něco echt nového. Ale jak říkám, nevyznám se v japonské hudbě. Pro mě je to velký oceán, do kterého se mi moc nechce potápět :-) Štve mě, že když si chci pustit originálku Tance Sekyr od WWW, tak se mi scrobbluje jenom jako W, což jsou dvě japonský holky co dělaj j-pop :-) Dřív to nedělalo, nechápu to.

    ReplyDelete
  8. Tak soundtracky jsou akorát takové ty Clint-Manselloviny, Jon Brion, Tiersen, Trainspotting a moje srdcové Chicago, jinak mám radši ty písničky ve formaci, v jaké byly zamýšlené na albu (a shuffle poslech alb nesnáším - úplně to kazí dojem z nějaké integrity alba).
    Tak Mono ani Boris do kategorie j-rock nespadají, to by tak hrálo:D tam se vyskytujou povětšinou jen ujetosti, co znám z anime (a většinou se k nim ani veřejně nepřiznávám, páč je to ostuda jak Brno:D), no ale jestli chceš zajímavou japonskou hudbu tak tadytyhle dva mi kdysi vnutil kamarád: http://www.youtube.com/watch?v=Li_nc8ED6qI , http://www.youtube.com/watch?v=_dq9b2whMqc .
    To s těma WWW nechápu, ale to opravování tam jde zrušit:)

    ReplyDelete
  9. Tiersena musím už konečně vyzkoušet. Z Transpottingu jsem vždy miloval Born Slippy, asi jako každý :-) Když jsem to zažil přímo od Underworld naživo, byl jsem v sedmým nebi. No jo, já si myslel, že j-rock bude nějaká ta hudba z anime, ale tenhle filmový žánr vůbec nesleduju. No hele, ten Cornelius rozhodně není špatnej! Připomíná mi to hodně klasický chilloutovky, co se nacházely na legendárních downtempových kompilacích Café del Mar. Příjemná záležitost. Každopádně díky. Na to opravování se musím mrknout.

    ReplyDelete
  10. Údajně byl Tiersen na Coloursech děsně super, ale já ho samozřejmě propásla, páč jsem válela šunky ve Španělsku u moře.
    No kdybych tam jela aspoň v termínu Primavery, to bych hnedle věděla, co s časem.
    Ovšem zítra! Zítra se začíná festivalovat.
    Teda Born Slippy bych si naživo dala taky, ta písnička je naprosto geniální. Ten soundtrack je vůbec nabitý hroznýma hitovkama, třeba Sing od Blur je úplně osudová.
    A Perfect Day, no co si budem povídat, to je navíc i nejlepší filmová scéna, jakou znám.

    ReplyDelete
  11. O Primaveře mi raději ani nemluv :-) Příští rok tam musím být. Letošní line up byl plivanec na všechny středoevropský festivaly. Já jedu festivalovat až v neděli. Dám si jeden den na OFFu. Sepsal jsem si harmonogram toho, co chci vidět a zjišťuju, že budu potřebovat opravdu hodně energie, abych stihl vše co chci. Každopádně Sebadoh budou vrchol u kterýho si zaskáču a pobrečím!

    ReplyDelete
  12. třeba já zrovna tohle dělení do složek nechápu (nehledě na to, že momentálně nemám co kam dělit, jelikož za půl roku vlastnictví tohodle počítače tady mám asi jen tři alba - nějak není čas). ale problém bude v tom, že mi asi dělají problémy škatulky všeobecně. u spousty věcí bych měl problém, kam je zařadit. stejně tak mi dělá problém, když se mě někdo zeptá, jakej styl hraje ta a ta kapela... přijde mi to jako divná otázka, na kterou neumím odpovědět...
    a co se týká organizování všeho všeobecně, už asi tři měsíce si dávám v počítači dohromady filmy. zatím jsem u toho, že sháním co nejlepší a funkční titulky. ale pořád nevím, jak vytvořit složky. podle žánrů se mi nechce, bylo by to stejný jak s muzikou. takže asi podle světadílů. případně států...

    ReplyDelete
  13. Anonymous: jen jeden den? Propásneš páteční combo Warpaint, Meshuggah, The Jon Spencer Bluess Explosion, Mogwai a Low! No a na to já se prosím těším ze všeho nejvíc, teda krom dEUS, ti totiž budou ouplně, ale ouplně nejlepčí (Sebadoh na druhém místě, těsně:D).

    Kiril: uf, 3 alba? Skoro mě polil studený pot..
    Já mám tenhle počítač někdy od dubna a už to nemám kam strkat - v číslech 42 gigabajtů, sim. A s tou organizací, to je trochu úchylka, proto ten detektiv Monk..:D
    Přehánět se to s těma škatulkama nemá, to by nemělo valný smysl, ale užitečné to je, aby si člověk u té kapely mohl představit, jak to asi zní.

    ReplyDelete
  14. Shamus (anonym ze včerejška)August 4, 2011 at 8:29 AM

    Warpaint a Low opláču. A nevynechej Primal Scream!!! Nezapomeň! Bez nich by... však víš jak... Screamadelica je úžasný album. Užij si to tam co nejvíc!

    ReplyDelete
  15. Jasný, šéfe!
    Movin' on up now!

    ReplyDelete
  16. teď jsem koukal, že to je o něco víc než tři alba. je to pět interpretů a alb asi devět (ale za to může pětice desek živých květů)... ale i tak se trochu stydím. a snad je na off dobře. původně jsem tam taky měl v plánu vyrazit. ale moc mi to nekorespondovalo s termínama v práci. ach jo...

    ReplyDelete
  17. a to já to tak mám roztříděný už dlouho a i když mě políval studenej pot, zvládla jsem to všechno i rozházet do správných složek! takže to nevzdávej, pocit zadostiučinění a hrdosti je pak ú-žas-nej!!

    ReplyDelete