Sunday, May 22, 2011

Polsko is a magic land... (1)

Takže Polsko.

...na úvod moji oblíbenou polskou kapelu - Myslovitz
 


Polsko je taková ta celkem velká země na sever od nás. Říká se, že tam mají špatné silnice, hnusnou čokoládu, praštěné křesťany a jejich ekvivalent k českému "hledat" je prostě k popukání (v Polsku totiž pořád někdo něco šuká.. šuká klíče, šuká mobil, člověk by něco takového jen pohledal)....
...ehm...
Se silnicema se to má tak. Najdou se pekelnosti (a ty pak stojí za to), ale dálnice v Polsku jsou, samosebou. A o tom mýtu, že na polských dálnicích existujou odbočky vlevo, nechcu slyšet ani slovo.
Ale s vlakama, to je jiná sranda. Katastrofa, nekonečno na druhou. Ale o tom až jindy.

Za pověst, že polská čokoláda je hnusná, můžou fujtajbly z tržnic. Jenže jestli je někdo ochotný si myslet, že na tržnici ve stánku za pár šušňů nakoupí čokoládové poklady té nejvyšší kvality (i s měsíčním třpytem a sluncem v duši), tak co já s tím zmůžu. Asi banán...
A přitom by stačilo v jakémkoli polském městě zajít do "bonbónového obchůdku" (něco jako mají Belgičani na čokoládu) a zjistit, že v té záplavě výborných čokoládových bonbónů by se dalo plavat. 
A profláknuté (dobré) čokoznačky jsou Wedel, Wawel, Solidarność. Na tržnice zapomeňte. Nebe a dudy.

 
Todle jsou prosím nejlepší čokoládové bonbóny.
Na celém šíróšírém světě.
A ti, co hanlivě mluví o polské čokoládě,
jsou z ních posraní až za ušima, když je přivezu.


Křesťani trochu praštění jsou, to jo.
Pamatuju si na příhodu s Harrym Potterem před pár lety. Ve městě se měl hrát nový Harry Potter film, všechny dětičky z okolních vesnic nedočkavostí nemohly v noci zamhouřit očka. Jenže! K vedení města se vypravila parta aktivních postarších členek radikální křesťanské politické strany Liga polských rodin, zamávala výhružně pěstičkami s růženci, vysvětlila vedení, že toto přece jako nejde, že je to satanismus, proti pánubohu a kdesicosi.
A hádejte co. Harry Potter nebyl!
Jo, je to padlé na hlavu (a taky k popukání - já se tomu řehnila jak pominutá).
Jenže pravdou je, že Poláci vůbec celosvětově nejsou nějak výrazně divní nebo překřesťanští. Spíš naopak, to Češi jsou svou mírou ateismu celosvětový unikát.

A abyste si nemysleli, Poláci mají z češtiny úplně stejnou chlámu jako Češi z polštiny.
("Proč říkáte těm nebohým slepicím tak ošklivě? Dyť nejsou slepé!")

...

A teď konečně, proč o tom Polsku tak blábolím.
Ona je to totiž z půlky i moje domovina.
Moje máma se narodila na vesnici asi hoďku cesty od Krakowa (který zarputile odmítám psát s jednoduchým vé - póza jako prase). Tehdá měl každý krávy a slepice, nějaké to pole a každý rok se sklízelo seno. No a tak to (ač se stagnující tendencí) funguje až do dneška.
V době, kdy moje máma maturovala (v osmdesátých letech), byl v Polsku vojenský stav. Komunisti vysáli finance země tak dokonale, že málem nebylo čím krmit samotné obyvatele, a tak mnohé potraviny byly jen na lístky. Třeba cukr.
Z pochopitelných důvodů nebyla ani práce, a tak moje čerstvě odmaturovaná máma sbalila saky paky a odjela pracovat do Ostravy, kde poznala tátu a už zůstala.

Fór je v tom, že i přesto, že na tom tehdy bylo Polsko dost bídně, holky se tam oblíkaly hezky. Což jim taky vydrželo až do dneška.
I na té vesnici, kde souboj cestiček k domům polní cesta vs. asfaltka vyhrává s přehledem polňačka, holky nosí podpatky mnohem víc než v ČR.
To vám potvrdí i moje babička.

A moje máma byla děsná kočka (pořád je, žejo).
A tu retro ofinkovou image Zooey Deschanel  odkoukala od ní.

...o polských botách, blozích, hudbě a pokladech, co se skrývají v polských sekáčích, příště.

11 comments:

  1. Lubię Myslovitz! Lubię Wedla :) I cieszę się, że i Ty lubisz :)
    A ja myślę, że to Czechy są Magic Land. Bardzo bardzo chcę w końcu pojechać do Czech, do Pragi i zobaczyć ten Magic Land, o którym pisze jeden z lepszych polskich reporterów - Mariusz Szczygieł - http://www.mariuszszczygiel.com.pl/ (też po czesku)
    Pozdrawiam
    Monika z
    www.bentopopolsku.blogspot.com
    i
    www.efektnimbu.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. (Przepraszam za moźliwe błędy, to polskie pisanie jest okropna sprawa:D)
    Praga jest dość fajne miasto i warto tam pojechać. Jest trochę podobna do Krakowa (historyczne centrum), ale choć niby jestem z Czech, to Kraków chyba lubię bardziej.
    A Czesi wcale nie są tak dumni ze swojej ojczyzny jak Polacy.

    Bez polskiej czekolady życie nie ma sensu!:D

    Dzienki za koment:)
    (jak by co, to mogłabym od czasu do czasu coź spróbować przetłumaczyć do polskiego:) )

    ReplyDelete
  3. Právě jsem dočetla tvůj blog :) Narazila jsem na něj náhodou , chtěla si přečíst jeden, možná dva články (protože v pondělí mě čeká zkouška, ale jak sama říkáš, prokrastinace je zlá paní :)) a nakonec skončila úplně na konci. Vlastně na začátku. A musím říct, že jsem se přímo zamilovala do tvého stylu psaní :) Dlouho jsem se tak výživně nezasmála, dlouho jsem si neříkala, že někdo cizí má tolik podobné názory a pohled na svět jako já :) Takže přestože teď mám díky tobě opět menší šanci zkoušku udělat, děkuji ti, bylo to krásné čtení :)

    ReplyDelete
  4. mimochodem, můžu se drze zeptat, koho z orgů animefestu znáš? Přezdívky bohatě postačí, možná si někoho vybavím ;)

    ReplyDelete
  5. Pánejo, děkuju, červenám se až za ušima:)

    No, znám Elien - chodí se mnou na japonštinu:) a pak spíš z těch přednášejících - Trpaslíka, Niennu a pár těch nedůležitých řadových orgů, které asi znát nebudeš.

    ReplyDelete
  6. Hmm, sakryš, asi už se tam nepohybuju dlouho :-D Nebo se vedení za poslední čtyři roky změnilo. Což, když tak nad tím přemýšlím, je asi docela možný :-D

    Každopádně, tvůj článek o tom, jak jsi psala a už nepíšeš, to je jak o mně. Když jsem byla malá, měla stohy sešitů s povídkama.. A teď? Nic. Musím se už dokopat k něčemu. A myslím, že ten tvůj článek byl první kopanec. Jestli v brzké době něco stvořím, uvedu tě v poděkování :-D

    ReplyDelete
  7. "Stan wojenny" je česky "vyjímečný stav", ale nezlob se na hnidopicha, ten polonismus mě potěšil.

    A tvoje maminka je neobyčejně krásná.

    ReplyDelete
  8. tvoje maminka vypadá ÚPLNĚ jako audrey tautou, ale přece jen malinko jinak. každopádně je opravdu krásná :) super blog. stává se ze mě závislák :D

    ReplyDelete
  9. Anonymous: to jsem netušila, díky za osvětu:)
    A jestli si chceš hrát na hnidopichy, tak se píše výjimečný, ne vyjímečný :P
    A mamince vyřídím a děkuji:)

    janča: děkuji za poklonu mně i mamince:) (pevně doufám, že jsem nějaké ty Audrey geny zdědila:D)

    Liane: doufám, že se s tím pak pochlubíš!
    A řekla bych, že mezi těmi nejvyššími se toho zas tolik nezměnilo, však se koukni sama:) http://animefest.cz/kontakt

    ReplyDelete
  10. aha, tak jsem asi fakt skleróza zapomětlivá, žádný šok :) Skeletoma si samozřejmě pamatuju, jinak nikoho :-(

    ReplyDelete
  11. súhlasím s tou čokoládou. tá na trhoch je vážne hnus ale ostatné v obchodoch sú super! a aj keby bola vždy len hnusná. majú skvelé krowky, ktoré sa ničomu nevyrovnajú. aj syr a trhy na ktorých sa dá super nakúpiť. mám rada Poľsko :)

    ReplyDelete